Wat zijn Triggerpoints?

Triggerpoints zijn simpel gezegd spierknopen in een deel van de spier. Het zijn vaak zeer lokale verkrampingen als gevolg van een gebrek aan doorbloeding en zuurstof is er een overgevoelige plek ontstaan. Van buitenaf zijn deze spierknopen voelbaar als een pijnlijke hard bobbeltje of strengetje. Het is een lokale verkramping in het spierweefsel die pijn, tintelingen of gevoelloosheid veroorzaakt. Kenmerkend is de uitstralende pijn naar een ander deel van het lichaam. Bijvoorbeeld een pijnlijke plek in de bovenarm die uitstraalt naar een specifieke vinger.

Hoe ontstaan deze triggerpoints?

Deze triggerpoints kunnen ontstaan door overbelasting van de spieren. Het herhaaldelijk uitvoeren van een zelfde beweging, het lang achtereen in eenzelfde houding (moeten) blijven zitten, kortdurende zware inspanning, verkeerde houding, stress, plotselinge schokken, valpartijen, botsingen en operaties

Gevolgen van triggerpoints?
  • Het geeft spanning op de hele spier, waardoor deze stijf of verkrampt kan raken.
  • Het kan aanhechtingsproblemen geven, vanwege de spanning die in de pees ontstaat.
  • Er kan inklemming van andere delen ontstaan, zoals bijvoorbeeld bloedvaten en zenuwen.
  • Het kan pijnen veroorzaken op een andere plek, afgeleide pijn.
Behandeling

Via speciale massagetechnieken worden deze triggerpoints opgezocht en behandeld. Bij acute klachten kunnen pijnen vrijwel meteen verdwijnen, bij de meeste klachten zal het 3 tot 10 dagen duren. Chronische klachten zullen binnen 6 weken kunnen worden verlicht of zelfs verdwijnen. Voor een optimaal resultaat is het sterk aan te bevelen om de instructie van zelfbehandeling goed op te volgen.